Tillsammans på
vägen till en mer rättvis värld

Föreningen Grunden Göteborg jobbar för att alla människor, oavsett funktionsvariation, ska ha en meningsfull och bra vardag.

Här kan du läsa med om vad vi gör och hur du kan bidra till en mer rättvis värld.

På gång i föreningen

En bild av Sir Robert Martin som talar på konferens för funktionsvarierades rättigheter.

Vi minns Sir Robert Martin

En sann hjälte, medmänniska och aktivist för funktionsvarierades rättigheter.

Föreningen Grunden hedrar minnet av Sir Robert Martin som gick bort nyligen. Sir Martin kom från Nya Zeeland och har varit en banbrytande kraft för funktionsvarierades rättigheter internationellt.

Han blev den första personen med en intellektuell funktionsvariation att bli expert i FN-kommittén för funktionshindrades rättigheter. Sir Martin kommer att leva vidare som ett lysande exempel för kommande generationer.

Sir Martin var inte bara en skicklig diplomat och aktivist utan också en människa med ett varmt hjärta och en kärlek till katter.

Vi träffade Sir Robert Martin under People First-kongressen i Japan, hösten 2023. Där delade han sin visdom och humor med oss, och han behandlade alla som jämlikar, oavsett funktion eller språk. Hans uppmuntran till Grundens Emily Muthén att fortsätta kampen för funktionsvarierades rättigheter visar på hans generositet och önskan att se en bättre värld för alla.

Vi tackar Sir Martin för hans bidrag i kampen och önskar honom frid i den himmel där vi hoppas han omges av katter och kärlek. Hans stjärnstatus i Japan och det japanska folkets beundran för honom som en inspirationskälla visar på den globala påverkan han hade. Med värme och tacksamhet hyllar vi Sir Martin Robert och hans arv som en sann hjälte för funktionshinderaktivismen och för mänskligheten som helhet.

kids

Grunden i Osaka

I höst åker våra egna Emily Muthén och Jimy Wigh till Osaka för att tala på People First-konferensen i Japan.

kids

Leva Livet-dagarna

11-12 september sker Leva Livet-dagarna.

En annorlunda och spännande konferens om att äga sin vardag i bostad med särskild service, det mänskliga mötet, relationer, närhet och sammanhang.

läs mer här

Siv Lindblom
Ordförande

Dokument

Som medlem i Föreningen Grunden Göteborg får du bland annat vara med på:
  • Allsång och musikkvällar
  • Bingo- och spelkvällar
  • Medlemsinformation i Grunden-bladet varje månad
  • Pubafton med live-musik minst en gång i månaden
’Du stödjer också föreningens viktiga politiska arbete för allas rättigheter oavsett funktionsnivå

Medlemskap kostar 200:- per år eller 50:- om du är en familjemedlem som vill stödja vårt viktiga arbete.

Vill du veta mer?

Ring och prata med Siv på telefonnummer:
070 – 226 15 35

Fyll i din information så kontaktar vi dig.

Tack! Vi kommer snart kontakta dig med mer information!
Oj! Något blev fel. Dubbelkolla att du fyllt i allt.